EGY VÉGETNEMÉRŐ KÖLTÖZÉS ANATÓMIÁJA: JANUÁR 2. KRITIKA

A film nyitóképei mintha csak Alanis Morissette "Ironic" klipjébe repítenének. Egy hosszúhajú lány, sapkában, autóban nézelődve. Kiléte rejtély. Közben hangulatos budapesti képeket kapunk, remek intrózenével. Főhősünk, a csendes Ági (Jóvári Csenge), (aki Jason Mewes és Mary-Louise Parker szerelemgyereke lehetne) megérkezik, és az egész mozit halálmadár tekintettel tolja végig. Lássuk, mit rejt Szilágyi Zsófia legújabb filmdrámája.

 

 
A reményteljes bevezetés után hétköznapi pillanatok jönnek. Vicces kulcsos bejutás, aztán családi idill. Az egész annyira természetes, normális, hogy észre sem vesszük, már belpottyanunk a filmbe, a részei leszünk. Aztán megtelik láthatatlan feszültséggel a levegő. Valami nagyon nem jó. Ági csak hordja-hordja ki a kocsiba a holmikat. De miért? Nagysokára derül ki, hogy Ági költöztetni jött. Klára nevű barátnője (Konrád Zsuzsanna) új helyre megy a gyerekeivel. A miért itt még tipp tárgya, semmi sem egyértelmű, csupán sejtetik a cselekményt. A kertesházból egy átlagos, kissé lepusztult bérházba mennek, ami épphogy megteszi, és itt fény derül a titokra: új pasi van a képben! Károly (Göndör László), aki Klára szerint csúnyán eszik. Kezd végre kirajzolódni a kissé lassan költözködő történet.
 
Konrád Zsuzsanna játéka mellett nem mehetünk el egy-két kritikus szó nélkül, mert úgy beszél, mintha olvasná azt. Betanultan, de nagyon beleéletlenül. Amikor az autóban csevegnek, ő a kakukktojás, rémesen elüt. Elüt a partnerei játékától, ezzel silányítva a jelenetet. Áron (Pallag Márton), a féltékeny és sértett volt pár, eléggé dühös, mindent az ajtó elé pakol, hajigál. Valamiért Ágira is fúj. Végeláthatatlan költözést láthatunk. Melankóliában telő tere-fere kezdődik, és végre megpihen a sürgő-forgó film egy reggelizős jelenetben, ahol minden harapás tisztán hallható. A hangeffekt uralja a pillanatot. A hangmérnöki munka (Székely Tamás) kiváló, minden autó, kulcs, ropogás, kutyaugatás a helyén van. Kimagasló, valóban kimagasló! De az idill csupán egy percig tart, és visszakerülünk a depressziófelhőbe, amit csak tetéz a (valószínűleg szándékos) szürke, barátságtalan időjárás.




Baromi fárasztó nézni, ahogy az autóval fel-le furikáznak. Ráadásul Ági egy kis piros autóval költözteti Klárát, aki egy fél házat telepít át könyvestül-halastul Á-ból B-be. Egy idő után túl nyomasztó nézni a depressziós költözést, ami elég rossz hangulatban zajlik. Szomorú dolog egy válás, de ezt is látni kell. Ez a film pedig teljesen erre tett fel közel 90 percet. Viszont egy ilyen szituáció nem csak fekete, vagy fehér. Bemutathatták volna a jó pillanatokat is. De ezekre nem kerül sor. Mindenki felszínes, a forró kását feltűnően kerülgetik, ami miatt elég kegyetlen dimenzióba kényszerül a néző. A film az átlagos hétköznapi poklot próbálja bemutatni, kvázi egy párkapcsolat túlélését.

A Január 2. vége teljesen értelmezhetetlen. Látjuk, ahogy Ági áll az út túloldalán, közben nézi a párját, akivel telefonon duruzsol. Látótávon belül van, de közli, hogy mindjárt ott lesz. Majd ismét a halálmadár tekintet és a kép elsötétül. Befejezetlen marad a történet, mindent a nézőre hagynak. Lehet, hogy ez egy titokban tartott leszbikus viszony, vagy csupán annak vágya? Fátyollibbentés és egy esetleges folytatás reménysugara? Reméljük, hogy nem, mert semmi szükség még egy monoton autókázós filmre! Valójában nem ismerjük meg Ágit, ő csak a csendes megfigyelő sofőr, a jóbarát rakodómunkás. Bár ő van a filmplakáton, gyakorlatilag mellékszereplő, akinek karaktere nem alakul ki. Nem tudjuk, mi és miért jár a fejében. Klárához fűződő kapcsolata is rejtély. Olyan, mintha Ági történetéből kifelejtették volna a történetet. Vagy nem is lényeges? Ennyire magasröptű művészfilm lenne a Január 2? Kérdésekkel zárom a kritikát, hiszen a film írója is ugyanezt tette velünk, nézőkkel.



Érdekességek:


- Január 2. a film címe, mert ezen a napon játszódik, de van olyan autós jelenet, amikor tisztán kivehető egy sor rózsaszín virágot bontó fa a belvárosban.

- Klára az egyszobás kis albérletébe egy komplett családi házat cuccol be.

- Ági Január 2-án kimegy egy meg nem nevezett tüntetésre, ami a valóságban február 16-án zajlott a Hősök terén. A bicskei gyermekotthon volt igazgatóhelyettesének kegyelmi ügye miatt kialakult botrány miatt szerveződött és "Influenszer tüntetés" néven lett ismert.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések