PÖCIFOCIS MAGYAR MOZIFILM MEGSPÉKELVE PATRICK DUFFYVAL - LEPATTANÓ KRITIKA

Gombfoci. Az-az szektorlabda. Homár vagy rák. Perverz kis love story. És mindennek a tetejében Bobby Ewing! Itt egy újabb magyar mozifilm, ami igyekszik szürreális és földhözragadt lenni egyszerre. Ez a Lepattanó, ami egy sportvígjáték az esendőségről, a szeretetről, a kitartásról, és tisztelgés a sokak által kedvelt fantasztikus magyar játék, a gombfoci előtt, telis-tele hazai színészóriásokkal. Na meg Patrick Duffyval.



Kecsegtetően jól indul a film. Hangulatos, mókás és kreatív a stáblista. Személy szerint baromi jól szórakozom egy jól időzített, eltalált hangeffekten (macska vinnyantás), ami ügyes pillanatba helyezve, ízt ad egy jelenetnek. A rendező, Vékes Csaba tutira ment. Ezért alapozónak már a mozi elején betoppantja Mucsi Zoltánt, ráadásul olyan erősen, hogy úgy tűnik, személye és humora lesz a film mankója. Megint a Mucsi ment meg egy újabb magyar filmet a középszertől? Azért nem, és a szerepe is nyúlfarknyi, de legalább kaptunk belőle egy darabot. Nem ő lesz a lényeg, csupán kapott egy jó cameót. A történet gerincét egy aggódó focicsapat székhely keresése adja, s nekik az egész életük a gombfoci… Jaj! Miket beszélek?! Elnézést! A szektorlabda körül forog. (A pontos megnevezésre nagyon harapnak!) Ahogy halad az aranyos, kissé rétegsztori a maga útján, a főszereplők humora burjánzik. A film legcukibb láncszeme az irritálóan dadogó Erika, akit Waskovics Andrea alakít, és annyira szereti a rákot (vagy homárt, ez az egész filmben kérdőjel), hogy még a bugyijára is hímzi azt. Az első jeleneteiben remekül hozza a gyámoltalan, áldozat karaktert, amit megspékel Girl Power-el. Meglepő mód kapunk tőle egy pikáns Monica Lewinsky előadást a takaró alatt. Szempillantás alatt ő lesz talán a legszerethetőbb figura. Ahogy mondtam, a poénok folyamatosan torlódnak fel. "A póni faszát" fő-poén rendesen betalál, és ez visszaköszön még. A káromkodó poénok olyan természetesen jönnek, hogy nem győzzük fogni a hasunkat! A burleszk, ami valahol igenis alapköve a filmnek, Petrik Andrea betoppanásával indul el igazán. Kövezzenek meg, de szerintem a művésznő átélés nélkül alakított a Kincsemben és a Pesti Balhéban is. Egysíkú volt. Pedig ezek a legnépszerűbb filmek, melyekben láthattuk (persze ez is ízlés dolga), de belőlem furcsa érzéseket váltott ki a játéka. Pont ezért volt megdöbbentő, hogy mennyire más és klasszisokkal jobb itt, mint bármikor, bárhol! Ez a neki való terület. Remélem, a jövőben számos groteszk vígjátékban tűnik majd fel, mert ebben a mellékszerepben brillírozott, és bárcsak nagyobb teret kapott volna, mert minden kis huncut pattogása szórakoztató volt. A Lepattanóban bőven van mosolyra fakasztó szitu. A kolduló jelenet például nagyon ötletes, fantáziadús és igazán vicces. Ott érkezik meg a film szikrája, amit a kamu mecénás gyújt igazán lángra. De ugyanígy kiemelhető a rendező cameója is, aminek oltári kórházi cigis szituációja hangos röhögést váltott ki a sajtóvetítésen.



A Lepattanóban feltűnik az erőszakos, gonosz gombfoci ellenfél, a hentes (Rába Roland), aki kissé túlgondolja a játék jelentőségét, és hamar utálatossá válik. Bár a film elrugaszkodik a valóságtól, pontosabban a végletekig elmegy a helyzetkomikumokban, mindig visszapottyan a földre. Zavarbaejtő mellékszál a szerelmes vonal a főszereplő, Kálmán (Scherer Péter) fia, Oszkár (akit Derzsi Dezső alakít) és annak szeretője, Erika (Waskovics Andrea) között, és általában perverz kis jelenetek ezek, melyek átállítják a Lepattanó mondanivalóját. Bár érthető kettejük románca, máshogy is megismerhettük volna a karaktereket, felesleges fonal ez a “luksógori” szitu, ami bárhonnan is nézzük, eléggé bizarr és taszító. Ennek ellenére belecsöppenünk, hiszen egy love story, az love story, és a végén már szinte szurkolunk is nekik a “gólért”. Kettejük sztorija akár egy folytatást is sejtet… Amennyire Waskovics a legcukibb szem a láncon, Derzsi annyira erős. Kiemelkedő alakítást nyújt, bár korlátolt az eszköztára, már-már a legfőbb szereplőjévé válik a mozinak. De van nekünk egy várva-várt főszereplőnk: a gazdag mecénás, akit Patrick Duffy alakít. A Dallas és az Egyről a kettőre sztárja élő legenda, akit hazánkban valószínűleg kizárólag szeretet-cunami ért, bárhol is járt. Viszont szerepe viszonylag rövid: telefonál a film elején, Túró Rudit akar(!) és a film végén teljes fordulatot vált a karaktere. A Lepattanó vége amúgy gyorsan vált happy end-re. Minden megvan bocsátva, minden konfliktus varázsütésre eltűnik, dúl a szerelem (azok az ikrek is, akik mindig viszolyogva spuriztak el a két rémes pasastól, még ők is cső szerelmesek lesznek az utolsó percben) és a rommá tört Erikát is romantikus helyzetben találjuk, amikor valójában azonnali orvosi segítségre szorulna. Itt inkább aggódunk, mintsem szurkolunk a szerelemért. Ez a film nem tudja eldönteni, hogy a szürrealitás, vagy a realitás talaján mozogjon inkább, így komolyan vehető, ahol nem kéne, és nevetünk azon, amit komolynak szántak. Ettől a kettősségtől tökéletes a Lepattanó! A végefőcím ugyanolyan hatásos, kreatív és látványos, mint a nyitány. Az úton haladó stáblista valóban ötletesre sikeredett. Bár eléggé a Horrora Akadva filmek fináléira emlékeztet. 


 
Összességében a Lepattanó rém közhelyesen foglalható össze: többször nézhetős. Volt egy édes alapgondolat, a gombfoci cukisága. Amit maximálisan kiaknázva hoztak össze, számtalan ötletet és poént használva jól és jókor. A karakterek barátságosak, szerethetőek. Valószínűleg Patrick Duffy miatt a Lepattanó bekerül a legfontosabb magyar filmek panteonjába, és sosem merül feledésbe. Remélhetőleg sikeres lesz. Én azt kívánom, hogy nézzék meg minél többen, ha másért nem is, hát a szöges ellenvélemények miatt mindenképp! A lepattanó egy komikus vígjáték, amit az egész család imádni fog, a nagyitól az unokáig, mert megmutatja, hogy mivel lehet tartalmasan elütni az időt. Szó szerint!

Pár furcsa Lepattanó-érdekesség:

- Apa és fia társalog, közben a fagyasztott pizza, amit alig egy perce tettek a sütőbe, egy rövid vágatlan jelenet közben odaég, és rögtön füstben áll az egész konyha.

- Oszkár egy jelenetben szabadjára ereszt egy homárt a Dunába, annak dacára, hogy a homár sósvízi élőlény.

- Waskovics lángosának mérete folyton változik és a harapásnyomok is jelenetről-jelenetre eltérő helyen láthatóak.

- A filmben szinte minden férfin van arcszőrzet. A gombfoci bírót alakító színész külsőre megidézi a 80-as évek (anti)pornó sztárját, Ron Jeremyt.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések