"ZAVARBAN VOLTAM. NEM TUDTAM, HOGY VISELKEDJEK ÉS NAGYON MEGHATÓDTAM." | INTERJÚ A FRISSEN GOBBI HILDA-DÍJAS ZSURZS KATIVAL!

Idén ZSURZS KATI színművésznek ítélték a Gobbi Hilda-díjat. Az elismerést március 25-én, a Játékszín Nyolc nő című előadása után a színpadon adta át Hegedűs D. Géza, a MASZK elnöke. Az elismerést a MASZK Országos Színészegyesület kezdeményezésére a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a MASZK alapította 2001-ben, a több évtizedes színpadi múlttal rendelkező színészek erkölcsi megbecsülése és társadalmi rangjának emelése céljából. A Gobbi Hilda Életműdíjat azok a színészek kaphatják, akik hosszú pályafutásuk során állami elismerésben nem részesültek. Zsurzs Kati egy éven belül több kitüntetést is magáénak tudhat. Magyar Esélyegyenlőségi Díj elismerésben részesült az Emberi Értékek Díjátadón és bekerült a Halhatatlanok Társulatába, így a Gobbi Hilda-díj csak hab a tortán. A díjról és annak személyes hátteréről beszélgettünk a művésznővel (aki a “művésznő” kifejezéstől mind a mai napig zavarba jön) közvetlenül a ceremónia után. 

Zsurzs Kati, a Játékszín 8 Nő c. előadásának díszletében vehette át az elismerést.


Budapest Eye: Mi jut először eszébe Gobbi Hildáról?

Zsurzs Kati: A cigi, meg a stampedli. Az, ahogy ül… Nagyon szerettem, nagyon tiszteltem. Fantasztikus, hogy mennyi mindent hozott létre. Pedig ez egy furcsa pálya, amiben nem sok elismerésben van részünk és ezt ő pontosan tudta. Legyünk őszinték, a színészházat felszámolják. Az ő örökségét azok tarthatják életben, akinek fontos és akik ismerték és tudták, hogy ki volt, illetve a közönség. Ez nekem nagy szívfájdalom, hogy nem becsülik meg azokat sem, akik már meghaltak. Pedig micsoda nimbusz kéne! De elveszik ettől a szakmától a nimbuszaikat.

Budapest Eye: Mikor szerepeltek egy produkcióban Gobbi Hildával?

Zsurzs Kati: 1973-ban a Csongor és Tünde televíziós változatában játszottunk együtt. Amikor elvégeztem a főiskolát, akkoriban csodáltam őt. Csüngtem rajta, néztem, ahogy dolgozott. Nagyon meg voltam illetődve, hogy közelről láthatom. Anyámmal nagyon-nagyon jóban volt és nagyon megtisztelő volt, hogy Hilda néha egyáltalán csak mondott valamit. Odafigyelt arra, hogy ki van körülötte. Neki ez fontos volt.

A díjat Hegedűs D. Géza, a MASZK elnöke adta át.


Budapest Eye: Emlékszik arra a napra és hogy hol volt, amikor Hilda elhunyt?

Zsurzs Kati: Igen. A Thália Színházban hallottam, ott ért a dolog. Abban az időben éjjel-nappal a Tháliában voltam.

Budapest Eye: Gobbi Hilda-Díjas lett. Mennyiben más ez az elismerés önnek?

Zsurzs Kati: Nem is gondoltam volna, hogy én ilyen helyzetbe kerülhetek. (nevet) Ez nekem különösen személyes ügy, mert ez ő. Eszembe jut a hangja, ahogy játszott. Minden eszembe jut. Ránézek erre a díjra és minden előttem van.

 
Az ünneplés pillanata.


Budapest Eye: Álló ováció, könnyes szemű meghatódott kollégák. Mit élt át a színpadon, amikor átadták a díjat?

Zsurzs Kati: Szeretet cunami volt. Zavarban voltam. Nem tudtam, hogy viselkedjek és nagyon meghatódtam. A díjra egyáltalán nem számítottam. Amikor felhívtak, meg küldtek egy e-mailt, azt kérdeztem: de miért?

Örömteli fotózkodás az elismeréssel.

 
Budapest Eye: Ön kishitű, ha a karrierjéről van szó. Ez miért van? Megilletődik, amikor elismerésben részesül. Rövid időn belül ezt többször is láttam. Ott voltam, amikor Magyar Esélyegyenlőségi Díjban részesült és akkor is, amikor bekerült a Halhatatlanok Társulatába, amiért a fél szakma és a nézők is kampányoltak. Ön már halhatatlan.

Zsurzs Kati: Igen, halhatatlan vagyok és ezt nekik köszönhetem. Nem vagyok én kishitű, csak ahogy zavarba jövök egy közértben, ha azt mondják, hogy “művésznő”, úgy zavarba jövök az ilyen kedvességtől is. Persze az ember ebben lubickol, igen. Annak viszont nagyon örültem, hogy most az unokáim láttak ilyen helyzetben, hogy mások hogy viszonyulnak hozzám. Ez nagyon jó! Nagyon hálás vagyok a színháznak, hogy ezt megszervezték, hogy ők eljöttek.

Koccintás az állófogadáson.

 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések