MINDENKI ERRE A FILMRE VÁRT: MOST VAGY SOHA! KRITIKA, PREMIER VIDEÓVAL!

Túlzás nélkül állítható, hogy a Most vagy soha! mozifilm 2024 legnagyobb figyelmet kapó magyar alkotása. A kritikusok, a szakma és a nézők is tűkön ülve várták, hogy láthassák Petőfi Sándort, aki 1848. március 15-én költeményével, a Nemzeti Dallal kirobbantotta a magyar forradalmat. A történet pedig még inkább beindul, amikor az osztrák elnyomók egy titkosügynököt bíznak meg a feladattal, hogy állítsa meg a felkelést és a kaland adja magát. Love story, törióra, akció, tanulság és hazafiság. A jó és a rossz harca. Örök téma, de különösen izgalmas, ha megtörtént eseményeken alapszik.



Lóth Balázs zseniális történelmi kalandfilm-feldolgozásának ékes bizonyítéka, remek választása Petőfi Sándor, Szendrey Júlia és Farkas szerepére Berettyán Nándor, Mosolygó Sára és Horváth Lajos Ottó, akik jószerével lubickolnak szerepeikben! Nagy falat olyan híres történelmi karakterek bőrébe bújni, kiknek személye ily nagy hatással volt, van, lesz egy nemzetre, de a főszereplők gyorsrágással nyelték le ezt a falatot és hitelesen, tisztességesen végezték el a rájuk bízott feladatot. Életre keltettek legendákat, ráadásul mesteri könnyedséggel, alázattal. Petőfi Sándor és Szendrey Júlia között szinte tapintható a gyengédség és szeretet. Minden egymásra vetett pillantásuk szerelmessé teszi a nézőt. Egy érintésükből több összetartás és puha kedvesség sugárzik, mint egy romantikus brazil szappanopera teljes évadából, pedig ott aztán folynak az érzelmek rendesen. Berettyán Nándor alapból mutat külső hasonlóságokat a költő-forradalmárra, de számos közelin (főleg az ügyes operatőri munkának és a fényekkel való játéknak köszönhetően) már-már valóban megidézi Petőfit és szinte megelevenedik a vásznon. Izgalmas élmény kis híján látni valakit, akiről csupán néhány festmény és rajz maradt fenn és egy kiváló színésznek köszönhetően egy mítosz életre kel. Szendrey Júlia erős nő volt, ez érzékelhető minden róla fennmaradt képről. Mosolygó Sára fegyelmezett, mégis megragadó játékával pedig megtestesítette a korai Girl Power egyik szimbólumát. Tette ezt oly egyszerűen, mintha egész életében erre a szerepre készítették volna fel. Pillantása kedves, amikor illő, tekintélytparancsoló, amikor kell és minden tekintetben kitartó. Lenyűgöző színésznő! Farkas félelmetes és nagyon-nagyon realisztikus. Mindenki találkozott már hasonló típusú emberrel és míg világ a világ, sajnos lesznek ilyen kegyetlen, tomboló, romboló, nagyravágyó gengszterek, akik céljaik érdekében bárkit, bármikor földbe taposnak. Hátborzongatóan gonosz és ebben Horváth Lajos Ottó elsőrangú! Mesterien játszik a tekintete erejével, terminátor módjára megy előre és jóformán alárendelt érzést vált ki a nézőből csupán egyetlen pillantása.

Szendrey Júlia (Mosolygó Sára) és Petőfi Sándor (Berettyán Nándor)

 
Rákay Philip és Szente Vajk nem lehetett könnyű helyzetben. A teher, hogy mindenki számára optimális, reális és professzionális filmet hozzanak létre, idegörlő lehetett. Hiszen a film még kész sem volt, máris bírálat tárgyává vált és az elvárások is erősebbek lettek. A kreatív produceri és forgatókönyvírói feladatokat is ellátva végül olyan magas minőséget produkáltak, mely mega-ritka kincs a hazai filmvilágban. Pompás a látványvilág, nem mellesleg korhű és hihető. Nincsenek túlzások a jelmezekben, a díszletekben, a párbeszédekben, vagy a megjelenítésekben. Minden természetes, valósághű és ami a legfontosabb: magával ragadó. Csodálatos amit létrehoztak!

A márciusi ifjak

 
A Most vagy soha! alkotói minden tekintetben alázattal nyúltak a témához, közben igyekeztek megtalálni az egyensúlyt a történelmi tények bemutatása és a szórakoztatás között. Megvalósult. A mozifilm leghatásosabb részeit Farkas fondorlatos jelenetei adják. A folyamatos akadályozás, erőszakosság bemutatása félelmetesen jól sikerült. Von Lederer (Lukács Sándor) megjelenései szintúgy. Amikor kizökken bárói mivoltából s felemeli hangját, a légy is megáll a levegőben. A humornak is jutott hely az asztalon, melynek főbb forrásai Emich Gusztáv (Nagy Sándor) és Vasvári Pál (Fehér Tibor) karakterei, akik jókor és jó helyen megírt sziporkákkal dobják fel a hangulatot. Az állandóan csajozós Vasvári külön kiemelkedő. Csipkelődő, mégsem idegesítő. Röviden: vicces. 

Farkas, vagyis Horváth Lajos Ottó


Viszont voltak megbocsájtható elrugaszkodások is a filmben. Az egyik ilyen, amikor Petőfi Sándor és Júlia menekülés közben leugranak a ház ablakából. Több méter magasból a semmibe és sérülések nélkül megússzák. Közben becsúszik egy Aladdinos utalás: "Bízol bennem?". A legendás Disney rajzfilmben Aladdin és Jázmin szintén kiugrik az ablakon, bár rájuk vár a biztonságos varázsszőnyeg. A főgonosz is néha súrolja a határt, úgy megy tovább zuhanások, harcok, sérülések, arcon vágások után is, mint Jason a Péntek 13-ban. Atommeghajtású és legyőzhetetlen. Mindezek ellenére a Most vagy soha! nem szakad el a földtől és csak a szórakoztatás oltárán áldoz néha-néha egy picit. Gyönyörű fináléval zárul a sztori. Feltekintünk a sötét felhős égre és nézzük a zárószövegeket a hajdan volt hősökről, a hozzájuk tartozó valódi arcokkal és ekkor valóban felfogjuk, (természetesen alapból tudtuk) hogy ezek a karakterek éltek, léteztek, szerettek, szenvedtek, miattunk harcoltak... és idejekorán hunytak el. A finálé nagyon megható, erős, magávalragadó, gyönyörű, ahogy maga a film is. A Most vagy soha! mérföldkő a hazai filmtörténelemben, alázatos és figyelmes munka gyümölcse, melynek kötelezővé kellene válnia az iskolai vetítéseken!

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések