Kiállításmegnyitó és könyvbemutató lesz Február 14-én a K6 Galériában, melynek témája érdekesebb és izgalmasabb, mint gondolnánk. Az erotika ízében azt a témát is körüljárják, hogy vajon a modern emancipált nő amúgy élvezheti-e a szexet, feljogosult-e arra, hogy párkapcsolati kérdésekben döntéseket hozzon? Mennyire befolyásolja mindezt a kultúra, a társadalom, a dogmák és milyen szorongásokkal küzdenek eme nők? Erről szól Gyuricza Szabadesés c. könyve. A könyv bemutatója és az Urbán Erotika kiállítás vernissage-a egyben a Kortárs Művészeti Fesztivál nyitó napja is. A kiállításra javában készülődő művésszel egy nappal a bemutató előtt találkoztunk a K6 Galériában, ahol mesélt a múltról, a jelenlegi érzéseiről s a jövőbeni terveiről is.
Budapest Eye: Kezdjük az ihlettel. Mi adta az inspirációt számodra az új kiállításodhoz?
Gyuricza: Az emberek. Az ember az végtelen, végtelenül változatos és én annyira fel vagyok háborodva azon, hogy vannak emberek, például a közéletben, vagy bárhol, akik feljogosítva érzik magukat arra, hogy megmondják, hogy mi a helyes magatartási mód, vagy a párkapcsolati státusz... Nyilván vannak fejlődés, lélektani irányelvek, hogy hogy neveljünk hatékonyan gyereket, de minden gyerek más, minden ember más, minden párkapcsolat más. Ez a sokszínűség. Nekem nem az volt a gondom, hogy honnan szerezzek inspirációt, hanem hogy mit dobok ki. Egyértelműen vérzett a szívem, mert olyan jó dolgok voltak, csak nem fértek bele a koncepcióba. Végtelen mennyiségű libidó van, amivel lehet dolgozni, ezzel soha nem volt probléma.
Budapest Eye: Dominál a fekete-fehér és bekacsint itt, ott a vörös szín is. Miért erre esett a választásod?
Gyuricza: Ez az egyik legerősebb kontraszt. A fekete, fehér, vörös nagyon húzza a szemet, nagyon dinamikus, lendületes. Az alapvető feltételezésem az volt, hogy az ember nagyon radikálisan változatos lény. Volt, hogy elmentem erotikus fotózásra egy párhoz és ők azt a témát választották, mivel ők választanak, hogy egymás haját fésülték. Ez is lehet erotikus, nézzük meg! Persze volt ennél sokkal intimebb, extrémebb, mindenféle helyzet volt. Valahogy harmóniát kellett hozni ezekbe. Harmonizáló faktor volt ez a színválasztás.
Budapest Eye: Dominál a fekete-fehér és bekacsint itt, ott a vörös szín is. Miért erre esett a választásod?
Gyuricza: Ez az egyik legerősebb kontraszt. A fekete, fehér, vörös nagyon húzza a szemet, nagyon dinamikus, lendületes. Az alapvető feltételezésem az volt, hogy az ember nagyon radikálisan változatos lény. Volt, hogy elmentem erotikus fotózásra egy párhoz és ők azt a témát választották, mivel ők választanak, hogy egymás haját fésülték. Ez is lehet erotikus, nézzük meg! Persze volt ennél sokkal intimebb, extrémebb, mindenféle helyzet volt. Valahogy harmóniát kellett hozni ezekbe. Harmonizáló faktor volt ez a színválasztás.
Budapest Eye: Korunk legsúlyosabb válságának a vágy válságát nevezeted. Ez több szempontból is érdekes. Fejtsd ki kérlek.
Gyuricza: Hogyha figyelembe vesszük az emberiség történelmét, akkor nem volt olyan időszak, nem volt olyan politikai klíma, nem volt olyan vallási keretrendszer, ami elősegítette volna azt, hogy az emberek a saját örömükre hatékonyan megélhessék a saját vágyaikat. Így nem meglepő, hogy azzal a rengeteg szabadsággal, amit kaptunk, hogy megvalósíthatjuk önmagunkat, nincs iránytűnk és nincs értelmezési keretünk, hogy hatékonyan önmagunk legyünk. Az Urbán Erotika erre jött létre, hogy ezt a hiányt igyekezzen pótolni megfelelő szakmaisággal és gondolatisággal.
Gyuricza: Hogyha figyelembe vesszük az emberiség történelmét, akkor nem volt olyan időszak, nem volt olyan politikai klíma, nem volt olyan vallási keretrendszer, ami elősegítette volna azt, hogy az emberek a saját örömükre hatékonyan megélhessék a saját vágyaikat. Így nem meglepő, hogy azzal a rengeteg szabadsággal, amit kaptunk, hogy megvalósíthatjuk önmagunkat, nincs iránytűnk és nincs értelmezési keretünk, hogy hatékonyan önmagunk legyünk. Az Urbán Erotika erre jött létre, hogy ezt a hiányt igyekezzen pótolni megfelelő szakmaisággal és gondolatisággal.
Gyuricza: Alapvetően mi egy művészi alkotóközösség vagyunk, számos tagunk van, köztük én vagyok az egyik. Pont most jön hozzánk egy SPADE nevű vizuális DJ, aki fény-showt fog nekünk csinálni. Tehát a művészet eszközeit használjuk. Az alkotóközösségünknek három alapvető értéke van, ami mentén dolgozunk. Az egyik a szabadság, hogy szeretnénk bátorítani az embereket, hogy legyenek önmaguk, amennyire csak lehetséges. A másik a művészet, amiben nagyon fontos, hogy értékteremtő munkát végezzünk. Ne másoljuk, hanem kitaláljunk saját tartalmakat és azzal jussunk előre. A harmadik pedig az edukáció, tehát az oktatás jellegű vonal. Amilyen programokat próbálunk behozni, azokban az a közös, hogy van valamiféle tudományos alapja, bizonyítható, nem placebo. Szakemberek, folyóiratok által megrágott keretrendszer, ami tényleg tud segíteni az embereknek.
Gyuricza: A legelső emlékem az az volt, hogy volt egy művészet-pszichológia óránk az egyetemen. Ebből a témából kellett egy beadandót írni és nekem az volt a megfigyelésem, én akkor már festettem, hogy az alkotó agy, az alkotó elme és az erotikus elme az gyakorlatilag egy és ugyanaz. Mert ha megfigyeled, hogy amikor az ember fest, alkot, akkor elveszíti az időérzékét, elfelejt enni, nem kattog azon, hogy mi vár rá, mi volt a múltban, kialakul egy temporális vakság, a tudat megszűnik és összefolyik a folyamattal. Ez az állapot pontosan ugyanaz, ami ahhoz kell, hogy hatékony legyen a személy egy hálószoba helyzetben. Erről volt nekem egy értekezésem, amiben ezt fejtegettem, hogy mi a hasonlóság az alkotás és az erotika között és a gondolatisága megjelenik minden rendezvényünkben továbbra is.
Gyuricza: Technikailag nem volt könnyű kiadót találni ehhez a projekthez, mert több buktató van abban, hogy kiadjunk egy könyvet. Tavaly már voltak a könyv kéziratával művészetterápiás foglalkozások. Felolvastunk belőle részleteket és a résztvevők erre reagáltak. Ezen a tavalyi rendezvényen találkozott Gulyás Ádám Endre a szöveggel és azt mondta, hogy nagyon erős, nagyon jó és el tudná képzelni azt, hogy ezt színpadra alkalmazzuk. Ezután bevonta Egressy G. Tamást, aki egy áramvonalas színpadi forgatókönyvé alakította és aztán csatlakozott Kuna Kata színésznő, aki majd a főszereplő lesz ebben a projektben.
Gyuricza: A helyszín szülte gyakorlatilag a projektet. A helyszín egy inkubátor ház és ezért vagyok szerencsés, hogy a helyi önkormányzattal és a galéria vezetésével sikerült kialakítani egy megfelelő párbeszédet. Szerintem a kapcsolódási pont az volt, hogy tényleg nem arról szól az én kiállításom, hogy pucér embereket mutogatunk, hanem hogy létrehozunk, berendezünk egy erotikus teret és az itt létrejövő energiákkal, a megfelelő szakértőkkel, hatékonyan dolgozunk emberekkel. Azt látta ebben az önkormányzat, hogy erre a helyi közösség meg megfelelően reagált, bejönnek, emlékeznek rá, keresik, úgyhogy ez egy sikertörténet.
Gyuricza: Számtalan akadálya van, igen. Először is, én egy férfi vagyok és általában meztelen női modelleket használok az ábráimban és akkor felmerül az első kérdés, hogy jó, ez a csávó, ennek a csávónak a munkája miben több annál, hogy levetkőztet nőket? Mi a hozzáadott érték? Ez egy ilyen nagyon régimódi dolog. Van egy csomó kihívás, ami fakad a társadalmi tagokból, a kultúrából, a technológiából... nem egyszerű dolog, semmilyen szempontból.
Gyuricza: Az nem festmény, hanem egy objekt. Egy magnószalagos kazetta van kibelezve. Annak az a története, hogy én nagyon régen szerelmes voltam egy lányba és csináltam neki egy válogatás kazit, s mondta, hogy ez nagyon aranyos, de nem tudja lejátszani. Úgyhogy szereztem a bolhapiacról egy kazettás magnót. Összejöttünk, de nem tudtunk egy irányba fejlődni, ezért szétmentünk, szakítottunk és amikor visszakaptam a dobozomat, akkor benne volt ez a kazetta is. Szortíroztam később, nagyon rossz állapotban voltam mentálisan és akkor megtaláltam ezt a kazit és kitéptem, kirángattam a szalagot, kibeleztem. Amint ezt megcsináltam, szörnyű bűntudatom lett. Miért csináltam ezt? Pedig ez egy szép emlék, az a szerelem tök jó volt. Nem tudtunk együtt fejlődni, nem tudtunk emberileg kapcsolódni, van ez így néha, de mégis miért kellett? Ezt a negatív érzést próbáltam azzal oldani, hogy ebből a magnószalagból csináltam egy valami olyan előremutató szerelmi alkotást, ami anno ezt a nagyon szép intimitást, ami köztünk volt az elején, ezt ez megőrizte.
![]() |
A fentebb említett alkotás |
Budapest Eye: Egy kiállítást létrehozni nem egyemberes feladat. Kik segítettek, hogy minden jól menjen?
Gyuricza: Ez egy nagy csapatmunka. Látható, itt egész nap jönnek-mennek az emberek. Mindenki, aki segít, nagyon elfoglalt, főállásban dolgozó. Ők a saját szabadidejüket arra áldozzák fel, hogy ebbe a misszióba beszálljanak. Ez nem csak az én bulim, hanem van úgy 20-30 önkéntes, aki így ezen együtt dolgozik, nagyon-nagyon lelkiismeretesen. Borzasztó hálás vagyok nekik!
Gyuricza: Az lenne az irány, hogy az Urbán Erotika, mint alkotóközösség, behozzon olyan embereket, keressen olyan helyszíneket, partnereket akiknek a felnőtt kapcsolat téma komfortos. Aki ebben nem akar részt venni, ne tegye. Mindenki döntse el, hogy akar-e,vagy nem. Meg kell keresni azokat az embereket, akiknél van gondolatiság, van szakmaiság, érzékenyen nyúlnak a témához, majd össze kell kötni őket és létre kell hozni egy olyan visszatérő tavaszi fesztivált, ahol például a fővárost megzsongatjuk minden tavasszal. Wow! Ez milyen tök jó irány lenne! Nekünk van egy ilyen célunk.
0 Megjegyzések