A VILÁG ELSŐ ASSZONYÁT EGY KÍGYÓ BŰVÖLTE EL. MOST ÁRNI KÖVETKEZIK - KRITIKA

"Cirkuszvilágban nőttem fel. A kívülálló azt hihetné, ebben a világban szabadabb szelek fújdogálnak, mint mondjuk egy szoba-konyhás prolilyukban, vagy egy kézimunkákkal telerakott, körúti kispolgárkéróban. Hát, nem így van. A cirkusszal az a baj, hogy kegyetlen, macsó világ." - Ez a kis rögtönzött előszó Marlon Xtravaganza cirkuszi akrobata, táncos, transznemű előadóművész önéletrajzi könyvéből, a Transziregényből származik és valamiért az Árni című magyar filmdráma megtekintése közben párhuzamokat lehetett érzékelni. Adott egy alárendelt, cseléd szerű fiú a cirkuszban, aki a kívülállókból, magánakvaló alakokból álló csapat különc tagja, másfelől mégis fontos, elfogadott része, és még meleg is. Az identitása mégsem fontos. Miért is lenne? Viszont az elmagányosodása a film fő alapillére. Nézzük is, miről van itt szó.



Erőteljes, szuggesztív vonulós nyitánnyal indul a mozi, ami a Star Wars, vagy az Űrgolyhók lassú űrhajós masírozásának képkockáit idézik, csak itt speciel a cirkusz autós érkezése zajlik az éj leple alatt, valahol egy település határában. A címszereplő, Árni, ellátja a produkció állatait: póni, teknős, egzotikus hobbi állatok és pórázon sétáltat cirkuszi kutyusokat. Ez utóbbi egy furcsa momentum. Elméletben a cirkuszi állatok, különösen a kutyák, kimagaslóan képzett, szófogadó, okos állatok, így a póráz használata a semmi közepén megkérdőjelezhető. Miért nem futkoshatnak kedvükre? Ha már felvetülnek kérdések, valaki magyarázza már meg, hogy miért kell minden, de tényleg minden magyar művészi (vagy túlművészkedett) filmbe egy félmeztelen nyitány, vetkőző, fürdő fiú? Értelem és funkció nélkül. Mert itt is kapunk egyet. Jelen esetben valószínűleg a nyomorúság megjelenítése lehetett a cél és Árni valamiféle szexualizálása, hiszen - és itt egy kis elő SPOILER - a fiút meg fogják kívánni és jön egy nyers szexjelenet.


 
Árnit elküldik, szerezzen már pár alkalmi munkást, hogy a cirkusz sátrát fel tudják húzni. Ő a helyi pusztulat ivóba megy, ahol vizet kér, de a "humoros" kocsmáros nő vodkát ad a mit sem sejtő fiúnak, közben megy a szorgos kezek toborzása, amit megtör egy homoerotikus WC jelenet, ahol Árni és az egyik helyi (a körülményekhez képest) sármos kocsmatöltelék a slozin kinézik maguknak egymást és érezhető a köztük lévő szexuális feszültség. Ez a film első nagyon realisztikus és erős jelenete. A munkások megvannak, bár a cirkuszban nehezményezik, hogy Árni csak alkeszekből verbuválta össze őket, de ez van s a sátor épül. Munka után ebédszünet, amiről a sármos alkalmi munkás elbattyog, Árni pedig érzi, követnie kell. Távolabb találja meg egy kidőlt fa körül cigizve. A kémia beindul és a pasi már fának is tolja főszereplőnket és végignézünk egy titkos, gyors, alkalmi szexet, ami közben Árninak feltűnik a pali kezén egy kígyó tetoválás. Az aktus hamar megvan, ami egyoldalú, Árni itt is csupán ki van használva, még ha jó is volt neki is. Kapcsolatuk itt meg is áll. Árni próbálja vele folytatni, keresi vele a kontaktusokat, de durva elutasítás az eredménye. Magányát ez csak fokozza. Ebből az érzelmi gödörből reményt jelent számára, amikor egy kígyó érkezik a cirkuszba. Nagyobb, mint várták. Árnit szinte hipnotizálja az állat. Az adás-vétel komikus, sok vicces pillanatot ad. Ha már itt tartunk, a humorra nem lehet panasz, nagyon jók és betalálnak! Kicsit kár, hogy nem ezen a vonalon ment végig a történet, dominál a bús hangulat.



A társtalan és magányos Árni keresi az emberi kapcsolatokat és ennek egyik nagyon mély pontja az, amikor a tűz körül álló nők (prostituáltak) társaságába csapódik. Itt teljesedik ki a magány és a 'már minden mindegy, csak valahova tartozzak' érzés. Van valami magávalragadó ebben a jelenetben. A melegeknek sokszor azonos a sorsa a nőkkel. Különösen a perifériára került nőkkel. A hosszú, körbeforgó, lassan kihúnyó tűz körüli pillanatok erőteljesek. A mondanivalója nézőpont kérdése. De bele lehet látni, hogy mindegy kivel, kikkel vagy, végül egyedül maradsz a dolgaiddal. A film a hangokkal is úgy operál, hogy minden érzelem mélyen érintse a nézőt. Árni sorsa bevégeztetik. A szelídített kigyója a színpadon, műsor közben folytja őt meg. Nem áll ellen. Nem védekezik. Szinte izgalmi állapotba kerül, mint aki már csak a halálban látja a kiutat mindenből. A kígyó, mint fallisztikus erotikus jelkép szimbólum? Megváltás a halál? Miért történik ez? Miért nem tesz a happy end-ért senki semmit? Kérdésekkel hagyják a nézőket és nagy szomorúsággal. Nem könnyű kijönni egy ilyen filmről és nem könnyű kijönni egy ilyen filmből. Egy melegnek, ráadásul egy olyan melegnek, aki kicsit is érintett, aki átélt már hasonlókat, ez egy velőt borzoló alkotás. Annak is, identitástól függetlenül, aki ráhangolódik.


2023 csalódást keltő év volt hazai filmek szempontjából, és bár igaz, hogy csak 2024 elején járunk, eddig szinte csak remek magyar filmek kerültek mozikba. Eme alkotás pedig kimagasló! Az Árni nyers, kegyetlen, elszomorító, mégis megragadó és gyönyörű! Egy szépséges kvarc a kavicsok közt. Mindenképpen a legjobb magyar filmek között lesz a helye.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések