Miú - mi újság? Itt a cicuskád! Nem, még nem alszom. Még ébren álmodozom. Hogy-hogy miről? Azt neked tudnod kell. - De a Cicaverzumból nem tudja meg senki. Semmit. Az ég világon semmit. Kapunk egy beszélő fekete macskát (olyat, mint a Sabrina, a tiniboszorkányban, vagy a Hókusz Pókuszban már láttunk), aki belezúg egy tetthelyeket képzelgő megtébolyodott lányba és a vonzalom viszonzásra lel, a morbidan támogató közeg pedig csak tovább görgeti az őrültséget, amit Cicaverzum címmel küldtek nagyvászonra. Lássuk hát, mitől is kerültünk valóban egy másik univerzumba.
Jelenet a filmből. - Udvaros Dorottya, Tordai Teri és Martin Márta
Kellemes zenével, roppant nosztalgikus hangulatban kezdődik a film. A kreativitás is hangsúlyos: a stáblista sírköveken kúszik be, ami már az elején ad és sejtet egy alaphangot, ami valami baromi jó dologot ígér a nézőknek. Be is dobban egy szexi, félmeztelen sírásó fiú, akit a főszereplő Fáni (Törőcsik Franciska) érzelemmentes bamba tekintettel szkippel, miután előre megjelent lelki szemei előtt a dögös pasi halála. Itt el is csúszik a film egy másik sávra és nem is sikerül visszatérnie az ígéretesnek indult vonalvezetésre. De megjelennek a cuki, vidám, segítőkész nagyik, akiket népszerű, elismert művésznők játszanak (Martin Márta, Udvaros Dorottya, Tordai Teri). Sebbel-lobbal szülinapi bulit rittyentenek a temető közepén(!) és a helyzet abszurdumát azzal fokozzák, hogy a hullákat látó leánynak ajándékba egy Jácint névre hallgató vonzó pasit hoznak. De Fánit nem hatja meg. A szürreális nyitánynak aztán valamikor magyarázata is lesz (na nem a film elején, sokáig kell várni rá, hogy érthető legyen ez az elborult rémálom), ugyanis a sztori háttere az, hogy Fáni kislányként végignézte apja halálát. Elgázolják. Fáni pedig magát hibáztatja és a képzelete szárnyra kap, furcsa síkokon libeg.
Törőcsik Franciska és a cica
Fáni munkájába csöppenünk, ahol megjelenik az akvarisztika világát csodáló "Főnök", akit Alföldi Róbert jelenít meg, néha kimondottan szórakoztatóan, máskor kínosan. (Ide csak picit számító szösszenet, hogy amikor piros szemüvegben feszített, rögtön a Játékkészítős pop-musical szerepe ugrott be.) Viszont jelenléte nem sok vizet zavar, ezért ugorjunk is vissza Fánihoz, aki rémes dolgokat lát. De amikor lelki szemei előtt megjelennek a tetthely szerű gyilkossági képek, meg sem ilyed. Törőcsik Franciska mimikája ugyanis gyakorlatilag nulla. Érzelemmentes, hideg, játéka álmos, kicsit sem éli bele magát. Az pedig már csak hamu az urnán, hogy kifejtetlen a miért. Miért és hogyan alakult ki ez a különleges képesség? A valódi miértet homály fedi. Hadititok marad, X-Akta. A halál-képek akkor szűnnek meg, amikor találkozik egy érte bagzó fekete macskával, aki drogként tolja a betiltott nyugitápot és rap karrierre áhítozik. Igen, jól olvastad. Viccesnek tűnik? Tök jó alapsztori? Az is. De várj! Messze még a kritika vége.
Ééés csapó! Indul a rap-klipforgatás!
Ezt a Cicaverzum rémálmot csak fokozza Fáni barinője, "Zsanett", akit Csobot Adél alakít. Alakít?!? Nem is játszik, mert nagyjából önmagát adja. Míg az El a kezekkel a papámtól! moziban remekelt Istenes Bence párja és valóban megdöbbentően jó alakítást nyújtott, itt egyszerűen csak irritáló. Csobot Adél legjavát kapjuk. Azt, amit elkapcsoltunk, lenémítottunk a televíziót nézve (szenvedve) és itt volt az első pont, hogy most álljunk fel és köszönjük szépen! Közben a beszélő, váratlanul káromkodó kandúr jelenetei meg-meg mentik a kedvünk, de aztán jön a mélypont. Fáni ül a kádban és egy PLAYCAT magazint nézeget, de sejtelmesen a víz alatt mozog a keze... A néző fantáziájára van bízva ez a morbid vágókép. Ezután tanácsot kér a kádban (igen, megint egy kádjelenet) fürdőruhában relaxáló Ágitól (Udvarias Dorottya). De a tanács ugyan olyan értelmezhetetlen, mint maga a film. A macska és a lány erotikus románca próbál kibontakozni, elfogadtattni a love is love hangyányit túlgondolt verzióját, de az egész olyan, mint egy elcseszett Szabrina, a tiniboszorkány rész, vagy annak bizarr felnőttfilmes változata, ami szeretne komédia is lenni. De nem az. Nyögvenyelős. Amikor már minden mindegy, vagy nem volt jobb ötlet, jön egy indokolatlan táncos jelenet, amiben Fáni bemutat pár ruhát. Miértje ennek sincs, jön, megy. A lényeg, hogy van egy klinikai eset lány, aki hallja, érti más macskáját, rajta kívül más nem, de mindenki igyekszik támogatni, mert ki van jelentve, hogy ők bizony egy pár és semmi sem állhat szerelmük kiteljesedése elé. A macska meg zenei karrierre vágyik.
Csobot Adél, Törőcsik Franciska és Udvaros Dorottya
A Cicaverzum egy fárasztó téboly, kidolgozatlan karakterekkel, közhelyes idézetekkel, rémes fináléval, melyben Csobot Adél gyalázza szét a "Miú, Mi Újság?" (Macskafogó) klasszikust. Adott volt egy jópofa a forgatókönyv, ami el lett rontva. Igaz, ahoz képest, hogy Szeleczki Rozáliának ez az első (nagy)rendezése, az eredmény figyelemre méltó, mert a látványos, sejtelmes légkör végig dominál. Emellett szerethető, kellemes, aranyos az alaphangja és ez sajnos ritkaság a mostani mozifilmek között. Viszont a főszereplő gyenge játéka és az értelmetlen, odanemillő vágóképek megzavarják az amúgy ötletes víziót. Szomorúság ilyet megállapítani, mert minden adott volt egy új filmklasszikus megszületéséhez, de ebből sokkal, sokkal, sokkal jobb film lehetett volna.
0 Megjegyzések