150 perc Magyarország. Akár így is összefoglalható a Reisz Gábor rendezésében külföldön már komolyan értékelt (a Velencei Filmfesztiválon elnyerte a "Legjobb film" díját) új mozifilm, a Magyarázat mindenre. Bár a játékidő egy része egyhangú és lassan bontakozik ki a sztori, mégis részleteiben kiemelkedik és ránk dől a valóság. Hogy miről is van szó? Arra itt van a Magyarázat mindenre.
Kapunk egy tipikus általános tini-nyitányt, amiben mindenki boldog, itt a ballagás, a diákok szeretett tanáraikat üdvözlik szerenáddal, közben zajlik az utcai móka. A fiatalok egy nagy boldog csapatként ünneplik az oktatást, vagy annak végét. Aztán jön egy gyötrelmes művészi közelkép tenger, egy nyomasztó külön nyitány a főszereplőről, Ábelről, ami ébredésből, reggeli pisilésből és unatkozásból áll. Majd jön egy izgalmasnak tűnő hívás! Hú, ebből még lehet valami! De gyorsan kiderül, hogy csak anyuci érdeklődik és jelzi, hogy a hűtőben van kaja. Ezután ahogy az a "művész filmekben" szinte kötelező elem, érkezik is (már a film legelején) a szexi látkép: főszereplőnk vetkőzni kezd, a boxer marad s magát nézegeti a tükörben. A jelenetnek mondanivalója nincs. Miután jól megnézte félmeztelen testét, beáll a zuhany alá, boxeralsóban. Mindezek után unalmas pillanatképek sora, csendben. Hétköznapi családi vacsora, megspékelve történelem feleléssel, egy kamera szemszögéből. Ábel magánélete tárulkozni látszik. Osztálytársnője, Janka megtestesülésében. Főszereplőnk valószínűleg mérhetetlenül szerelmes Jankába, de rém ügyetlenül kezeli a helyzet romantikáját. Janka ráadásul abba a tanárukba zúgott bele, akire Ábel pikkel. Akár izgalmas is lehetne a szituáció, de nem megy bele senki, megáll minden egy ponton.
Ábel családja a film kakukktojása. Az egész olyan, mintha egy átlag polgári család Big Brotherjét néznénk, amit 5 perc után el akarunk kapcsolni, mert annyira színtelen. A legnagyobb dráma a rossz hűtő miatt alakul(na) ki, ami folyik, de hamar túljutnak ezen is. Hétköznapi zizik, főzés, evés, wc-zés, depis semmi pillanatok és a mellékszereplők is boldogtalanok. Ha szóba is kerül lelki drámájuk, le vannak tojva. Nincsenek valódi konfrintációk, mindenki puding. Mikor végre elindul az első konfliktus is (egy "bazd meg" -el), azért is rögtön bocsánatot kérnek. A Magyarázat mindenre azért néha kilép a szürkeségből, ami megzavarja a film hangulatát. A tanáriban kialakult stressz és válsághelyzet kezelése vígjátékká alakította a filmet. A vizsga rész pedig az Éretlenek című kultfilm végét juttatja eszünkbe. De ez nem vicces. Kínos. Nem puskázik, csak mélad, csendben és sem a tanárok, sem a néző nem érti, mi van?! Ugyanis a főszereplő a leguncsibb mellékszereplő. Mindenki más több és kifejtetettebb jelenetet kap. Érthetetlen, hogy akkor miért van csak ő a filmplakáton? "Nem akarok semmilyennek sem látszani." - mondta Ábel a film egy jelenetében. Hát, ez sikerült is! Semmilyen. Érdekes arc, különleges anyajegy sorral, ami szinte már anime szépséget kölcsönöz neki, de Ábel karaktere nem különleges. Nem írták meg elég jól. Remélem, hogy Adonyi-Walsh Gáspár izgalmasabb filmszerepet is kap a jövőben, mert tényleg megjegyezhető figura.
Ábel családja a film kakukktojása. Az egész olyan, mintha egy átlag polgári család Big Brotherjét néznénk, amit 5 perc után el akarunk kapcsolni, mert annyira színtelen. A legnagyobb dráma a rossz hűtő miatt alakul(na) ki, ami folyik, de hamar túljutnak ezen is. Hétköznapi zizik, főzés, evés, wc-zés, depis semmi pillanatok és a mellékszereplők is boldogtalanok. Ha szóba is kerül lelki drámájuk, le vannak tojva. Nincsenek valódi konfrintációk, mindenki puding. Mikor végre elindul az első konfliktus is (egy "bazd meg" -el), azért is rögtön bocsánatot kérnek. A Magyarázat mindenre azért néha kilép a szürkeségből, ami megzavarja a film hangulatát. A tanáriban kialakult stressz és válsághelyzet kezelése vígjátékká alakította a filmet. A vizsga rész pedig az Éretlenek című kultfilm végét juttatja eszünkbe. De ez nem vicces. Kínos. Nem puskázik, csak mélad, csendben és sem a tanárok, sem a néző nem érti, mi van?! Ugyanis a főszereplő a leguncsibb mellékszereplő. Mindenki más több és kifejtetettebb jelenetet kap. Érthetetlen, hogy akkor miért van csak ő a filmplakáton? "Nem akarok semmilyennek sem látszani." - mondta Ábel a film egy jelenetében. Hát, ez sikerült is! Semmilyen. Érdekes arc, különleges anyajegy sorral, ami szinte már anime szépséget kölcsönöz neki, de Ábel karaktere nem különleges. Nem írták meg elég jól. Remélem, hogy Adonyi-Walsh Gáspár izgalmasabb filmszerepet is kap a jövőben, mert tényleg megjegyezhető figura.
150 percben szembesülni a valósággal nem könnyen emészthető dolog. De ebben zseniális ez a film és így ad magyarázatot mindenre.
0 Megjegyzések